Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Intézet elnöke a témában tartott sajtótájékoztatón azt mondta, noha bőséges az információ az egészséges életmód kialakításához, a lakosság kétharmada mégis elhízott vagy túlsúlyos, tíz százaléka cukorbeteg. A többség tájékozottnak hiszi magát az egészséges életmód terén, és az is igaz, hogy egyre többen nézik meg, mit esznek és az étel miből készült.
A szakember úgy vélte, az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteket be kell emelni az oktatásba.
Antal Emese dietetikus, a TÉT Platform Egyesület szakmai vezetője a tavaly, a 15-64 éves korosztály körében végzett reprezentatív felmérésről elmondta, a megkérdezettek ugyan tájékozottnak tartják magukat az egészséges életmód terén, de kiderült az is, hogy valódi áldozatot kevesen hoznak az egészséges mindennapokért.
A megkérdezettek 71 százaléka mondta magát tájékozottnak, ugyanakkor csak 33 százalék volt tisztában a kalória fogalmával, 48 százalékának fogalma sincs arról, mennyi a napi energiaszükséglete, és a lakosság 37 százaléka egy éve vagy régebben mérte a testsúlyát.
A felmérés szerint a magyarok a jó minőség (49 százaléka), a frissesség (60 százalék) és az ár (45 százalék) alapján választanak élelmiszert, a jelölő címkén feltüntetett adatokkal 88 százalékuk elégedett, ugyanakkor a megkérdezettek 21 százaléka nem érti a címkén feltüntetett tápértékadatokat.
Antal Emese hozzátette, a vásárlásnál a tartósítószer-mentes, az E-szám mentes, a rostos és a teljes kiőrlésű a "hívószavak", ugyanakkor a szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a "mindentől mentes" sem egészséges.
Az emberek 56 százaléka véli úgy, hogy a boltinál az otthon készített ételek egészségesebbek, miközben az otthoni ételek energiatartalmáról, összetételéről nagyon kevés információval rendelkeznek, és az ideális (egy étkezésre elfogyasztandó) mennyiséggel sincsenek tisztában.
A felmérés kitért arra is, hogy a lakosság szerint mi az akadálya annak, hogy egészségesebben táplálkozzon; a megkérdezettek 66 százaléka szerint a pénz, a második helyen az akaraterő (39 százalék) áll.
A több kutatássorból összeálló táplálkozási és életmódszokások felméréséből rendelkezésre álló ismereteket egy úgynevezett Fehér könyv formájában közzé teszik a szakmai, a kormányzati szféra, a hatóságok és az élelmiszeripar szereplői számára.
A TÉT (Táplálkozás-Életmód-Testmozgás) Platform most közzétett átfogó kutatásának célja, hogy teljes és valós képet adjon arról, a magyar lakosság milyen ismeretekkel rendelkezik az egészséges táplálkozással kapcsolatban, és a mindennapokban mit és miért tesz az egészséges életmódért.